Week van de Groeilamp 2021

Tromgeroffel... een nieuw jasje voor de Week van de Opvoeding!

Een nieuw concept

Tijd om de jaarlijkse campagne 'Week van de Opvoeding' in een nieuw jasje te steken!

Na meer dan 10 jaar Week van de Opvoeding weten we het zeker: dit gaat al lang over meer dan 'opvoeden' alleen! De campagne wil mensen ook laten nadenken over hoe we een omgeving creëren waarin het goed is voor kinderen en jongeren om op te voeden. Daar speelt opvoeding een centrale rol in, maar het gaat nog om zoveel meer. Het gaat ook om letterlijk en figuurlijk ruimte maken om te groeien. Ook ouders en andere opvoeders groeien in hun rol. Het is een proces, met topdagen en dagen dat het wat minder gaat. Dat idee wil de nieuwe campagne uitstralen. Geen wisselende jaarthema's meer, elk jaar zeggen we in mei luid en duidelijk: een applaus en hartjes voor iedereen die zich elke dag inzet om kinderen en jongeren te helpen (op)groeien.

Met als krachtig symbool, de groeilamp. 

De lamp laat ons licht schijnen op 'opvoeden'. Want groot worden, dat gaat niet helemaal vanzelf. Ouders, grootouders en andere opvoeders zorgen er elke dag voor dat kinderen opgroeien in een warme en positieve leefomgeving. 

De lamp zet alle geweldige ouders, familieleden en opvoeders in de spotlights te zetten. Omdat ze dat dubbel en dik verdienen.

De lamp zet de plaatsen in de kijker waar je je licht kan opsteken als je het even niet meer weet. Want ook dat is opvoeden: er is geen licht zonder schaduw. En dat is oké! 

Zet jij mee met ons opvoeding in de spotlights? Kruis met dikke stift 16 tot 23 mei 2021 aan in je agenda want dan is er de eerste Week van de Groeilamp!

EXPOO/Opgroeien en Gezinsbond coördineren de Week van de Opvoeding. In samenwerking met VCOK stellen we een activiteitenaanbod samen om de Week van de Groeilamp overal te laten oplichten.

Meer dan een week

De campagne zit in een nieuw jasje, de datum blijft echter overeind: ook de Week van de Groeilamp vindt plaats van 16 tot 23 mei.

In de praktijk zien we dat heel wat organisaties ook voor en na deze week allerlei activiteiten organiseren. Logisch, want er is zoveel te vertellen en te beleven rond opvoeden en opgroeien! Pin je voor je eigen activiteiten dus niet al te veel vast op deze data. Vanaf begin mei nemen we een lange aanloop naar 16 mei, en maken van de Week van de Groeilamp een helder hoogtepunt.

Deze fantastische ideeën krijgen stilaan vorm...

  • een aanbod webinars en online workshops, voor gezinnen in alle kleuren en maten, waar je als organisatie makkelijk ouders kan naartoe leiden
  • een manier om andere ouders in de spotlights te zetten, omdat ze er elke dag met nieuwe energie tegenaan gaan. Of voor kinderen om hun (groot)ouders te nomineren
  • een groot startevenement, dat ook in een coronaproof versie kan plaatsvinden
  • deelbare postkaartjes: je bezorgt een kaartje aan ouders om hen in de spotlights te zetten, en die ouder kan de helft van het kaartje doorsturen naar een andere opvoeder
  • we denken na over een charter voor 2022, waarin beleidsmakers, pedagogen, professionals en ouders  zich akkoord verklaren om kinderen alle kansen te geven om op te groeien tot fantastische volwassenen
  • ...

Hou ons dus in de gaten voor alle fantastische initiatieven! Schrijf je snel in voor de nieuwsbrief van deze campagne!

week van de groeilamp logo geel

Logo

Een nieuwe campagne, een nieuw logo. Het logo straalt zijn licht uit over elk initiatief dat tijdens de Week van de Groeilamp genomen wordt. We voorzien een basislogo, waarbij je kan variëren in kleur naargelang context, smaak of medium. In formaten die je voor print of digitaal kan inzetten.

Iedereen die een activiteit organiseert in het kader van de Week van de Opvoeding kan het logo vrij gebruiken.

Visuals en gif'je

Een sterke reeks visuals staan tot jullie beschikking. Met veel aandacht voor diversiteit op alle vlakken bieden we 6 beelden aan om de campagne in de kijker te zetten. Liever je eigen opvoeders in de spotlights zetten? Ook dat kan met een eenvoudig sjabloon. Er is ook een gif'je voor op social media.

De grootste opdrachtentocht

Een vernieuwde campagne, dat vraagt een groot startevenement! Op zaterdag 15 en zondag 16 mei organiseren we met z’n allen de grootste opdrachtentocht ooit in Vlaanderen! Gezinnen en organisaties slaan de handen in elkaar en verzinnen de leukste en grappigste activiteiten. De (corona)wandeling in het weekend werd nog nooit zo spannend!

Kaartje krijgen, kaartje schrijven

Wil je ouders en opvoeders in de spotlights zetten? En hen aanmoedigen om zelf ook een schouderklopje uit te delen? Binnenkort kan je onze 'deelkaartjes' bestellen.

Een postkaart die je heel makkelijk in twee kan delen. Zo toon je waardering aan de ouders die je bereikt, en kunnen zij op hun beurt de andere helft doorsturen naar iemand die zij in de spotlights willen zetten. 

De kaartjes zullen ook digitaal beschikbaar zijn, zodat ook langs deze weg waarderende woorden kunnen. Ook leuk voor kinderen en jongeren die een ouder, familielid, leerkracht, moni... willen bedanken. 

Webinars en workshops

Net zoals vorig jaar slaan we de handen in elkaar met Gezinsbond en VCOK om een uitgebreid aanbod webinars en (online) workshops te organiseren.

Je activiteit in de UiT kalender

Je stopt heel wat energie in de voorbereidingen en organisatie van een toffe activiteit voor gezinnen, dan wil je ook dat de buitenwereld weet wat je in petto heeft! Door onze samenwerking met de UiT kalender verschijnt je activiteit ook in de kalender van www.groeimee.be. Vergeet niet de tags 'opvoeding' en 'week van de groeilamp' toe te voegen. Ook online activiteiten (webinars, zoom-sessies, digitale workshops ...) kan je invoeren in de kalender.

Handleiding met stappenplan: pdf bestandUiT kalender handleiding 2020.pdf (1.05 MB)

 

Deze campagne wordt gecoördineerd door

Expoo
Gezinsbond
Logo van het VCOK

In samenwerking met het VCOK

Historiek

Een woordje over het ontstaan, de doelstelling en de voorbije edities.