Huis en school vinden elkaar in Sint-Katelijne-Waver

Een paar kinderen die enkel Portugees praatten, zouden starten in een school in Sint-Katelijne-Waver. In het Huis van het Kind kenden ze een andere school die veel ervaring had met kinderen en gezinnen die geen Nederlands praatten, en dus brachten ze beide scholen met elkaar in contact. Het is een van de vele momenten waarop het Huis van het Kind samenwerkt met scholen: zij helpen, maar krijgen daar ook veel voor terug. Zo worden ook locaties gedeeld, en gebruikt men bijvoorbeeld ruimte van de scholen voor de vakantiewerking.  
Het maakt een groot verschil dat de coördinator ook het flankerend onderwijsbeleid van de gemeente trekt, en dat dit domein in hun Huis van het Kind ingebed is, net als de buitenschoolse kinderopvang, kinderarmoedebestrijding en het breed jeugdbeleid. Die expertise maakt de samenwerking makkelijker. De scholen zien ook een voordeel in de samenwerking: hoe beter men hen kent bij het Huis van het Kind, hoe vlotter ook de ondersteuning vanuit de gemeente kan gebeuren. Dat bestuur krijgt dan immers heldere informatie over waar de noden van de scholen liggen. 
Verder heeft het Huis van het Kind ook een grote doorverwijsrol. Het heeft contact met alle welzijnsorganisaties uit de regio, dus als een school met vragen zit rond bijvoorbeeld het geestelijk welzijn van hun leerlingen, dan kunnen de medewerkers mee nadenken over wie hen kan ondersteunen.  


 
 

Contactgegevens

Huis van het KInd Sint-Katelijne-Waver

 

Bijdrage in het magazine Huizen van het Kind