Hoe dan wel aan de slag?

  • online afsprakensysteem is inderdaad niet evident, dus gebeurt het vaak via whatsapp en de medewerkers vullen in op het systeem 

  • voeding: in de vorm van een kring (moeder – kind – moeder – kind…) lukt het vrij goed om gesprek mogelijk te maken (dus op die manier eigenlijk wel samenzitten) en lukt het verbindend te werken  

  • speeldoos: in de ruimte verdeeld (met max van 5 gezinnen) : kinderen in het midden en ouders errond in een kring: maakt verbinding mogelijk  

  • gezinnen komen ook naar de werking om even te ontsnappen aan corona, daarom ook voortdurend alert blijven om de maatregelen wel te respecteren (mondmasker, afstand,…)  

  • water en drinkbusjes individueel verpakt 

  • koffie: één iemand maakt en deelt, op initiatief van een moeder

  • bewegingsactiviteit in groter lokaal mogelijk: ouders heel verspreid (mondmasker mag af), indien samen bewegen (met mondmasker) – koffie en thee wordt daar wel aangeboden met voorwaarde van handen wassen 

  • kinderen mogen wel, dus zeker zorgen dat we niet vervallen in ook kinderen in die bubbels te houden. Kinderen kunnen wel samenspelen en maken ook de verbinding.

  • vraag ook bij de ouders en gezinnen leggen: ideeën halen bij hen, knelpunt op tafel leggen tijdens een workshop 

  • een aantal evenementen in de grotere zaal, toeleiding via kind en gezin: ouders op stoel apart, maar kinderen die wel mogen spelen, nemen heel sterk de ontmoeting over (ook veel nieuwe kinderen doorverwezen gekregen, dus op deze wijze zetten ze al eerste stapjes en hopen we op termijn te kunnen uitbreiden)  

  • optie om gezinnen ‘samen’ uit te nodigen, netwerkontmoetingen (zoals vriendjes dag…), wel kansen bieden voor gezinnen uit eenzelfde bubbel om elkaar te ontmoeten… 

  • andere locaties onderzoeken: zoals tuin, schooltje, ..

  • wandelingen

  • kinderen trekkersrol laten in nemen, kinderen -12j moeten geen afstand houden. Bv bij een kookworkshop, tafel in het midden van de kinderen, ouders er rond. Volwassenen laten 'ontmoeten' zal moeilijk blijven op dit moment. 

  • good practice, einde van de zomer een picknick, picknickdekentjes op 1,5m van elkaar, met picknick pakketjes, ludiek met een telefoondraad tussen de dekentjes, letterlijke verbinding creëren, kan helpen voor een mentale verbinding? Als je creatief bezig bent met verschillende tafels, op het einde wel bijvoorbeeld een toonmoment. Je werkt dan wel apart maar deelt het resultaat 
  • wij zetten gezinnen niet apart aan tafels. Beperken wel het aantal mensen, maar alle 12+ draagt een mondmasker maar heel moeilijk voor de non-verbale communicatie. Koffiemoment is weggevallen. 
  • kinderen inderdaad trekker laten zijn, laten samen spelen. Speelpleintjesprincipe, waar de kinderen naar de ouders ‘kijken’ (buiten of binnen) en op die manier met elkaar gaan communiceren, maar dan valt misschien aspect K&O interactie weg.  
  • Een 'rode draad' zoeken.