Documentatiecentrum
Op zoek naar informatie over opvoeding, opvoedings- en gezinsondersteuning?
In dit documentatiecentrum vind je rapporten, tijdschriftartikelen, boeken, presentaties, materialen, folders voor ouders, .... in één centrale databank.
Je kan ook zoeken op type ( bijv. een document, een video) , het jaar van publicatie, thema, ...
De databank geeft automatisch een selectie volgens publicatiedatum.
EXPOO TV
Specifiek op zoek naar die ene EXPOO video om te herbekijken of te gebruiken? EXPOO TV verzamelt alle video’s die EXPOO gemaakt heeft. Gebruik ze vrij ter inspiratie.
Interessant document?
Ken je of heb je zelf interessante documentatie voor het documentatiecentrum? Laat het weten aan EXPOO.
-
Draaiboek opbouw lokaal afsprakenkader schooluitval voorkomen
Ter ondersteuning van de lokale netwerken en alle lokale partners betrokken bij schooluitval, ontwikkelde het Departement Onderwijs en Vorming een draaiboek en een kijkwijzer.
-
Actieplan Samen tegen Schooluitval
Op Vlaams niveau is beslist om het actieplan Samen tegen Schooluitval dat werd opgesteld volgens het Europees referentiekader, uit te voeren. Het actieplan bevat zowel acties die de problematiek in kaart brengen, coördinerende acties, preventieve acties e.a.
-
Weg van school
Magazine van Klasse over vroegtijdig schoolverlaten
-
European Toolkit for Schools: Promoting inclusive education and tackling early school leaving
The European Toolkit for Schools offers concrete ideas for improving collaboration within, between and beyond schools with a view to enabling all children and young people to succeed in school. School leaders, teachers, parents and other people involved in different aspects of school life can find helpful information, examples of measures and resource material to inspire their efforts in providing effective and high-quality early childhood and school education. The aim of the Toolkit is to support the exchange and experience among school practitioners and policy makers.
-
Niet samenwerken omdat het moet, maar omdat het helpt.
Dit onderzoek beoogde om randvoorwaarden en barrières bloot te leggen voor het duurzaam doen slagen van multidisciplinair, systeemgericht en gefaseerd samenwerken.
-
Welbevinden van ouders
Wat weten we over het welbevinden van ouders? Hoe kunnen we ouders steunen en begeleiden in de ontwikkeling en opvoeding van hun kinderen met aandacht voor hun eigen welbevinden? Op basis van literatuuronderzoek, praktijkervaringen en interviews met ouders zijn verschillende aspecten van het welbevinden van ouders ondergebracht in vijf pijlers. Samen geven deze pijlers inzicht in de steun en aandacht die de ontwikkeling van ouderschap vraagt.
-
Nieuw kinderrecht: het recht om te falen
In deze tiende Mulock Houwer-lezing betoogt Bert Wienen dat kinderen en jongeren in onze huidige prestatiesamenleving knechten zijn van de economie, die onder zelfdwang moeten werken aan de beste versie van zichzelf. Een vorm van kinderarbeid dus. Om die trend te keren, pleit Wienen ervoor om onderwijs en opvoeding weer los te weken van economische principes. Zodat kinderen de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen tot gemeenschapsmens, in plaats van als betere versie van zichzelf.
-
“Denk bewust na over het doel van je zomerschool” - Artikel Klasse.be
-
Inspiratiegids Zomerscholen
-
Zomerscholen in Vlaanderen 2020: evalueren en inspireren. Onderzoeksrapport.
-
Meertaligheid en jonge kinderen in het gezin. In Handboek vvto (vroeg vreemdetalenonderwijs).
Hoofdstuk 4 in het Handboek vvto, Engels op de basisschool gaat over meertaligheid en jonge kinderen in het gezin. Sharon Unsworth gaat onder andere in op hoe taalontwikkeling verloopt bij meertalige kinderen en wat de voordelen zijn van een meertalige opvoeding.
-
Meertaligheid, een troef! Inspirerend werken met meertalige kinderen op school en in de buitenschoolse opvang
Steeds meer kinderen worden in een andere taal dan het Nederlands opgevoed. Hun talenrijkdom is geen struikelblok, maar net een bron voor leren en een onmisbaar startpunt voor het snel en efficiënt verwerven van het Nederlands als schooltaal. Wie de rijkdom van de kinderen en hun talige en culturele achtergrond erkent en benut, kan in zijn werking zoveel meer bereiken; naast hun motivatie om (Nederlands) te leren, voelen kinderen zich erkend in hun identiteit en is hun betrokkenheid hoog.
-
Reflectiewaaier - Omgaan met meertaligheid in de kinderopvang (0-3 jaar). Tool voor ondersteuners
De reflectiewaaier gaat over meertaligheid in opvangvoorzieningen voor jonge kinderen (0-3). Daarnaast bevat het instrumenten die gebruikt kunnen worden om kinderbegeleiders te laten reflecteren over het taalbeleid in hun kinderopvang. Je kan de hele publicatie hier downloaden of een kijkje nemen op www.reflectiewaaier.vbjk.be.
-
Taalontwikkeling en taalstimulering van baby's, peuters en kleuters
Taalontwikkeling is een sociaal leerproces dat in wisselwerking met volwassenen en andere kinderen plaatsvindt. Dit taalverwervingsproces speelt zich voor het grootste gedeelte af tussen de geboorte en het begin van groep 3. Het brabbelen gaat over in het eenwoordstadium en ontwikkelt zich onder andere door taalstimulerende activiteiten steeds verder. Hoe dat proces verloopt, welke invloeden een rol spelen, hoe een tweede taal zich ontwikkelt, wordt aan de hand van veel praktische voorbeelden duidelijk beschreven.
-
Allemaal taal. Taal ontwikkelen en stimuleren bij jonge kinderen
Het boek ‘Allemaal taal' wil werkmethodes, inspirerende praktijkvoorbeelden en achtergrondinformatie aanreiken om samen met begeleiders en andere betrokkenen na te gaan hoe je de taal van jonge kinderen kunt stimuleren tijdens het spel maar ook op het verzorgingskussen, bij het onthaal of tijdens het eten. ‘Allemaal Taal' is bruikbaar in de kinderopvang of in de kleuterschool voor iedereen die jonge kinderen ondersteunt in hun ontwikkeling.
-
De vliegtuigklas. Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
De toenemende diversiteit stelt scholen op de proef. Hoe kunnen we anderstalige kinderen het best helpen met het leren van Nederlands? Hoe ziet een krachtige taalleeromgeving eruit? Kan een school meer een thuis worden, een ‘woonkamerschool’ als het ware, om taal maximaal te stimuleren? En hoe pakken we dat aan? De vliegtuigklas is een literair-professionele gids over taal en onderwijs. Dit boek brengt twee werelden samen: literatuur en wetenschap. De literaire vondsten bestaan uit miniaturen over het anderstalige basisschoolkind, ouders en leerkrachten.
-
De STEK
Duizenden mensen die recht hebben op een vorm van sociale bescherming, nemen dat recht niet op. De STEK helpt om lokaal in te zetten op sterkere netwerken en op betere sociale bescherming. Zo verhoogt de STEK voor meer mensen de kans om hun rechten op kwaliteitsvolle dienstverlening en voldoende inkomen te laten gelden. Het model werd ontwikkeld vanuit de opbouwwerkpraktijk.
-
Een beschrijvend en evaluerend onderzoek naar het Geïntegreerd Breed Onthaal
Het geïntegreerd breed onthaal (GBO) wil de toegankelijkheid van de hulp verhogen door de krachten en expertise van diverse actoren op het terrein te bundelen. In dit onderzoek beschrijven en evalueren de onderzoekers tien pilootprojecten GBO.
-
Armoede en deprivatie bij Belgische kinderen.
Een expertenanalyse van de deprivatiefactoren die het leven van kinderen in armoede dagelijks bemoeilijken, in de drie gewesten van België en in de buurlanden.
-
Alcohol en andere drugs in de bijzondere jeugdzorg. Juridische handvatten
Deze juridische wegwijzer over alcohol en andere drugs in de bijzondere jeugdzorg werd geactualiseerd in 2018. De brochure geeft een zicht op de regelgeving die van toepassing is wanneer minderjarigen (in de bijzondere jeugdzorg) alcohol of andere drugs gebruiken of misbruiken. De publicatie richt zich zowel op begeleiders in de bijzondere jeugdzorg als op preventiewerkers die met deze sector werken.