Documentatiecentrum
Op zoek naar informatie over opvoeding, opvoedings- en gezinsondersteuning?
In dit documentatiecentrum vind je rapporten, tijdschriftartikelen, boeken, presentaties, materialen, folders voor ouders, .... in één centrale databank.
Je kan ook zoeken op type ( bijv. een document, een video) , het jaar van publicatie, thema, ...
De databank geeft automatisch een selectie volgens publicatiedatum.
EXPOO TV
Specifiek op zoek naar die ene EXPOO video om te herbekijken of te gebruiken? EXPOO TV verzamelt alle video’s die EXPOO gemaakt heeft. Gebruik ze vrij ter inspiratie.
Interessant document?
Ken je of heb je zelf interessante documentatie voor het documentatiecentrum? Laat het weten aan EXPOO.
-
Elk kind aan boord in het basisonderwijs
Visienota en beleidsaanbevelingen over ondersteuning in het basisonderwijs
-
Draaiboek samenwerking school-PBD-CLB-NAFT
Alle NAFT aanbieders, alle CLB’s en alle pedagogische begeleidingsdiensten (PBD) willen met dit draaiboek hun samenwerking verduidelijken in kader van schoolextern aanbod, specifiek in kader van de NAFT trajecten. Het draaiboek beoogt de onderlinge verhoudingen tussen CLB, PBD en NAFT aanbieders duidelijk te maken, evenals de rollen en de verwachtingen te specificeren.
-
Referentiekader NAFT
Dit referentiekader bevat de verwachtingen voor een kwaliteitsvolle NAFT-begeleiding dat het handelingskader voor de NAFT-werking biedt. Op basis hiervan ontwikkelen de zorg- en onderwijsinspecties in het schooljaar 2019-2020 een kader om de kwaliteit van de NAFT-werking na te gaan.
-
Visienota NAFT
Deze nota beschrijft een gedeelde visie op NAFT. Deze visie is gestoeld op de ervaring en expertise van de aanbieders die erkend worden door de Vlaamse Overheid. Centraal binnen deze visie staat het waarborgen van het recht op leren van elke leerling. Op het snijvlak van onderwijs en welzijn heeft NAFT immers een unieke plaats en rol om leerlingen en scholen te ondersteunen hierin.
-
The role and place of ECEC in integrated working, benefitting vulnerable groups such as Roma
Dit rapport onderzoekt de toegevoegde waarde en de voorwaarden voor geïntegreerd werken, en de cruciale rol die de ECEC-voorzieningen hebben om alle gezinnen, maar vooral de kwetsbare en achtergestelde gezinnen, beter van dienst te kunnen zijn. Aparte aandacht wordt besteed aan Roma-kinderen en hun families als een van de meest kwetsbare groepen in Europa, vaak gevangen in een vicieuze cirkel van armoede, uitsluiting en discriminatie.
-
In een ideale kleinschalige woonvoorziening - Werkzame elementen van kleinschalige woonvoorzieningen voor jongeren
In Vlaanderen kennen we sinds 2018 kleine wooneenheden binnen Jeugdhulp. Ook in Nederland wordt daar volop mee geëxperimenteerd. In deze factsheet krijgen we een beknopt overzicht van de werkbare elementen van kleine woonvoorzieningen gebaseerd op literatuur onderzoek.
-
Roadmap Huizen van het Kind
De samenwerkingsverbanden Huizen van het Kind, zo blijkt uit waar we nu staan, hebben het potentieel om (verder) uit te groeien tot laagdrempelige basisvoorzieningen. Het was van bij de start de bedoeling dat je in (of via) de Huizen van het Kind terecht kon voor alles wat met opvoeden en opgroeien te maken heeft. Het beeld van de Huizen van het Kind in 2016 (publicatie Kind en Gezin, mei 2017), toont, in al haar diversiteit, dat deze ambitie gestaag vorm krijgt.
-
Levensdomeinen verbinden
-
Onderwijsdeelname van kinderen van woonwagenbewoners
Unia voerde in 2017 een bevraging uit om zich te krijgen op de onderwijsdeelname van kinderen van woonwagenbewoners. De bevraging richtte zich op intermediairs. Dit rapport brengt verslag uit van de bevraging en doet enkele aanbevelingen.
-
Inspiratiegids DIVA's tegen armoede
Als vrouwen met verschillende achtergronden elkaar ontmoeten, ontstaat er iets waardevols! Drie jaar lang ontmoetten vrouwen met een migratieachtergrond en KVLV-leden elkaar binnen het project DIVA’s Samen tegen Armoede. Samen zetten ze in op de strijd tegen armoede en sociale uitsluiting.
-
De tandwielmethodiek
De methodiek richt zich op specifieke kwetsbaarheden en de maatschappelijke positie van de etnische Romaminderheid. Je krijgt inzichten in de moeilijkheden die Roma dagelijks ervaren en die vaak onbekend blijven voor de omgeving. De analyses die in boekdeel twee aan bod komen, verschaffen inzicht in de gekwetste identiteit van Roma. Daardoor wordt de sluier van de vaak onzichtbare leefwereld van Roma gelicht.
-
Handreiking Informele Steun
Om het samenwerken met belangrijke personen uit het sociale netwerk en informele steun te bevorderen zet deze handreiking uiteen wat informele steun precies is, waarom het zo belangrijk is en wat je als professional nodig hebt en tegenkomt als je er concreet mee aan de slag gaat.
-
Opgroeien in Nederland: wie zijn daarbij betrokken?
Het Nederlands Jeugdinstituut heeft een interactief overzicht gemaakt dat laat zien wie er allemaal bij een gezin betrokken kunnen zijn en daardoor voor het gezin verschil kunnen maken. Die informatie maakt duidelijk op wie gezinnen een beroep kunnen doen rond opgroeien en opvoeden. Welke mensen zijn dat in hun vertrouwde omgeving? En welke professionals en voorzieningen zijn beschikbaar als een gezin meer hulp en ondersteuning nodig heeft?
-
Projectoproep 'lerende netwerken jeugdhulp-onderwijs'
Oproep voor 6 provinciale coördinatoren die als taak hebben vanuit hun expertise in tandem met de netwerkcoördinatoren Samen Tegen Schooluitval, lokale en thematische lerende netwerken onderwijs-welzijn op te zetten.
-
Dossier Spreekrecht: 'Het kind weegt te licht'
In interviews peilden het Kinderrechtencommissariaat bij kinderen en jongeren naar hun ervaring met het hoorrecht in procedures voor de familierechtbank. Zo toetsten ze de toepassing van de wet aan hun beleving en geven ze in het dossier ‘ het kin dweegt te licht’ een inkijk geven in hoe kinderen en jongeren het beleven als de juridische wereld ze betrekt – of net niet betrekt – bij beslissingen die voor hen zo belangrijk zijn.
-
Spijbelen en schooluitval
Hoe maak je je school spijbelproof? Klasse biedt tips om met je hele team schooluitval aan te pakken.
-
Schoolverzuim aanpakken. Een wetenschappelijke onderbouwing.
Schoolverzuim aanpakken is geschreven voor professionals en beleidsmakers die een aanpak ontwikkelen voor het voorkomen en verminderen van schoolverzuim, en die zich daarbij willen baseren op wetenschappelijk onderzoek daarover.
-
Wat werkt bij schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten?
Voor de totstandkoming van dit document is een literatuuronderzoek uitgevoerd, waarbij zowel internationale als Nederlandse gegevensbronnen zijn geraadpleegd. Het artikel is gebaseerd op verschillende (internationale) overzichtsstudies en aangevuld met verschillende buitenlandse en Nederlandse primaire studies. Dit document maakt onderdeel uit van het themadossier ‘Voortijdig schoolverlaten en verzuim’ op de website van het Nederlands Jeugdinstituut.
-
Draaiboek veilige en kindvriendelijke bezoekersruimtes of ontmoetingspunten
In Limburg stelde de werkgroep hoog-conflictscheidingen (onder de koepel van het IROJ) vast dat sommige ouders en kinderen mekaar niet kunnen ontmoeten, omdat ouder(s) hiervoor niet altijd de mogelijkheden kunnen creëren. Redenen hiervoor zijn zeer divers: huisvesting, beperkte pedagogische vaardigheden, psychische/psychiatrische en/of afhankelijkheidsproblemen, veiligheid voor de kinderen kan niet gegarandeerd worden… Vanuit diverse noden bij de doelgroep en bij de verwijzers, kwamen de werkgroep tot 2 soorten aanbod die zijn uitgewerkt in een draaiboek “veilige ontmoetingsruimte”.
-
Gezinnen na migratie
De migratie van de voorbije eeuw maakt onze samenleving vandaag superdivers. Het boek beschrijft hulpverlening en gezinsbeleid in een superdiverse samenleving.