5 tips om de pers warm te maken voor je activiteit

1. Stel een persbericht op

De meeste journalisten hebben veel werk en weinig tijd. Maak een kort persbericht op die je kan versturen via mail en publiceer het op je website. Hoe ziet het ideale persbericht eruit?

  • Een korte titel die zin geeft om verder te lezen.
  • Een inleiding van 1 tot 3 zinnen.
  • Een tekst met ongeveer 4 alinea’s. Wie Wat Waar Waarom?
    Hou het kort en bondig. Wil je toch meer informatie geven? Voeg een bijlage toe in pdf. Foto’s en logo’s kunnen ook in bijlage meegegeven worden.
  • Schrijf zo veel mogelijk ‘actief’. Voorbeeld:
    Niet: Er worden heel veel activiteiten georganiseerd voor kinderen.
    Wel: We organiseren veel activiteiten voor kinderen.
  • Voeg een quote toe:
    Doe alsof je jezelf of je collega’s hebt geïnterviewd en laat hen aan het woord in een quote.
    Petra, begeleider van organisatie huppeldepup: “We willen alleenstaande ouders van jonge kinderen op een leuke manier samenbrengen. Ze kunnen tijdens de activiteit andere ouders leren kennen en zo hun sociaal netwerk uitbreiden.”
     
  • Zet onderaan je contactgegevens (Voornaam, naam, e-mailadres en gsm-nummer).

2. Niet te vroeg, maar ook niet te laat.

Journalisten werken meestal ad hoc. Verstuur je persbericht max. 2 weken op voorhand en min. 1 week voor de activiteit plaatsvindt.

3. Say cheese! Een persmoment organiseren.

​​​​​​​Veel vliegen in 1 klap. Organiseer een persmoment met de lokale besturen, perscontacten, ouders en kinderen. Enkele tips:

  • Zorg voor een spreker die uitnodigt om te komen.
  • Zorg voor een toffe activiteit en fotomoment, hoe ludieker hoe meer kans dat er veel persaandacht is.

4. Wie zoekt die vindt. Perscontacten verzamelen.

Het voorbereidend werk zit erop. Hoe vind je perscontacten?

  • Op de website van de meeste kranten en magazines vind je e-mailadressen van (regio)redacteurs terug.
  • Stuur je persbericht ook naar de online redactie.
  • Misschien ken je in je eigen omgeving wel iemand die voor media werkt? Gebruik dan zeker die contacten.

5. Bedankt voor de interesse.

Is er weinig persaandacht? Niet getreurd, misschien vindt de journalist het toch relevant om jullie activiteit alsnog in de kijker te zetten. Verstuur na de activiteit opnieuw je persbericht met enkele interessante feiten:

  • Foto’s van de activiteit.
  • Welke klinkende namen kwamen opdagen?
  • Hoeveel mensen bereikten jullie?
logo zonder datum