Waarom samenwerken ?

Samenwerking biedt kansen om álle kinderen gelijke toegang te geven tot cultuur. Huizen van het Kind en de kinderopvang zijn cruciale partners voor cultuurorganisaties om nieuw publiek te bereiken, in het bijzonder kwetsbare kinderen en gezinnen die momenteel niet of weinig aan cultuur participeren. Saïdya Vanhooren, publieksmedewerker Museum Dr. Guislain, over het een parcours voor baby’s en peuters in het museum “We hebben banden gesmeed met een kinderopvang uit de buurt. Groepsopvang De Domino was onmiddellijk enthousiast: met een wervende uitnodiging zorgden ze dat een grote groep kinderen en ouders naar ons museum kwamen, voor velen was het de eerste keer. De begeleiders organiseerden ook alle logistiek van deze uitstap, ik was vol bewondering hoe ze er met een groep kinderen op uittrekken. En ook na deze uitstap bleven de gezinnen uit de kinderopvang komen: met een korting en een goede toeleiding boorden we samen met Domino een nieuw publiek aan.”

Naast financiële drempels, waar de UiTPAS een antwoord op biedt, zijn er nog tal van drempels die ervoor zorgen dat kwetsbare gezinnen de weg niet vinden naar het aanbod. Organisaties die werken met kwetsbare gezinnen, zoals verenigingen waar armen het woord nemen, kunnen mee zoeken naar acties die de toegankelijkheid van je aanbod vergroten. Een instrument hiervoor is bvb de drempelmeter. Je kan bijvoorbeeld een voorstelling organiseren in een buurthuis in een buurt met veel kansarmoede. Of je kan samenwerken met een organisatie waar deze gezinnen al komen en samen met hen een theaterbezoek of filmvoorstelling in groep organiseren.

Voor cultuurhuizen is een samenwerking ook interessant om de pedagogiek over jonge kinderen beter te leren kennen. Want hoe pak je dat nu het beste aan, kunst op maat van jonge kinderen? Wat werkt in een groep jonge kinderen? Hoe sluit je best aan bij hun leefwereld en noden? Door samen te werken met een lokale cultuurorganisatie (vb. een bibliotheek of cultureel centrum) kan je ook organisatorische en financiële lasten delen.