In gesprek met ouders: waar let je op?

Ouders en opvoeders hebben heel wat vragen over mediaopvoeding. Hun onzekerheid leidt er vaak toe dat ze op zoek zijn naar heel concrete handvaten als afbakenen van schermtijd, media-inhouden en online contacten. Toch is het een houding waarbij naast een aantal restrictieve afspraken vooral ingezet wordt op het begeleiden van je kind tot een kritische en competente mediagebruiker, efficiënter op langere termijn. Niels Baas, auteur van ‘Samen de online wereld verkennen’, maakte een letterwoord vertrekkend van het woord 'online' dat aantoont hoe je als opvoeder met mediaopvoeding aan de slag kan:

Ook al ben je het misschien niet, doe positief over de online wereld

Natuurlijk kan jij het ook leren

Laat je rondleiden door je kinderen

Instrueer, voor en na verkenning van de online wereld

Nul digi-kennis nodig

En weer opstaan

Doe positief over de online wereld: hij is er, dus het is slimmer om hem te omarmen dan hem weg te duwen. Nodig kinderen uit om hun ervaringen met jou te delen. Zo wordt de vraag ‘hoe was het online’ evenwaardig met ‘hoe was het op school’. Wees je ook bewust van je eigen voorbeeldfunctie. Hoe vaak check jij je berichten, lees je nog snel een mail of pas je je facebookstatus aan? Net zoals op veel andere opvoeddomeinen spiegelt een kind zich aan de houding van de ouder(s).

Natuurlijk kan je het ook leren: het is erg leuk voor kinderen dat ze eens iets kunnen leren aan volwassenen. Je weet trouwens vaak al meer dan je beseft. Neem ook eens een kijkje op de ouderpagina’s van de websites die de kinderen vaak bezoeken. Die geven informatie over de inhoud van het spel, veiligheid, kan er geld uitgegeven worden in het spel,…

Laat je rondleiden door je kinderen: zij vinden het leuk om een rondleiding te geven, je houding als ouder of opvoeder is daarbij erg belangrijk. Stel open vragen die peilen naar interesse en vermijd afbrekende vragen. Kritische vragen zetten aan tot nadenken over hun eigen gedrag.

Instrueer: kinderen hebben ook grenzen nodig. Dit creëert veilige kaders. Leg wel uit waarom je de grens net daar legt. Vertel je kind wat en waarom je controleert. Instructies kunnen gaan over een account aanmaken, online pesten, doorgeven van persoonlijke gegevens, verkeerde sites, online aankopen, chatten met een onbekende.

Nul digi-kennis nodig: het begeleiden van je kind in de online wereld lijkt eigenlijk goed op het begeleiden in de offline wereld. Daar heb je ook niet alle oplossingen en kennis voorhanden.

En weer opstaan: weet dat regels en afspraken ook overschreden worden: dit hoort erbij. Leren gaat gepaard met vallen en opstaan. Als je weet dat de hersenen pas volgroeid zijn rond het 25ste levensjaar, is het flirten met de grenzen een logisch gevolg van de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ook als opvoeder maak je soms fouten. Dat mag.