Email opvoedingsondersteuning

Auteur :

Praktijkbeschrijvingskring o.l.v. Philippe Bocklandt ( Update door Opvoedingslijn)

Jaar van publicatie :

2013 (update in 2020)

Thema :

Ondersteuning

Type :

Praktijkbeschrijving


E-maildienstverlening is online één-op-ééncommunicatie tussen de vraagsteller en de beantwoorder, waarbij deze interactie niet gelijktijdig maar uitgesteld verloopt. E-maildienstverlening formuleert op een vraag  een persoonlijk antwoord op maat en is dus meer dan het doorsturen van een brochure of document dat ter info wordt opgevraagd.
E-maildienstverlening heeft eigen voordelen : het is o.a. tijd en plaatsloos, het verloopt anoniem en er zijn heel wat mogelijkheden voor kwaliteitscontrole omdat er geen onmiddellijk/directe interactie is zoals bij face-to-face- of telefonische dienstverlening.  Anderzijds is e-maildienstverlening ook kwetsbaar en zijn er nadelen zoals het vaak ontbreken van relevante (context)informatie, kansen op misinterpretatie, technische storingen, enzovoort.
E-maildienstverlening heeft vooral tot doel de vraagsteller kwaliteitsvolle informatie te bieden via het communicatiekanaal dat hij verkiest.. E-mail opvoedingsondersteuning wordt ook aangeboden als emotionele steun.

Praktijkbeschrijving

Bekijk of download hier de praktijkbeschrijving en de leidraad

pdf bestandPBS email opvoedingsondersteuning.pdf (168 kB)

 

Leidraad e-maildienstverlening