Email opvoedingsondersteuning

Auteur :

Artevelde hogeschool 

Jaar van publicatie :

2013

Thema :

Ondersteuning

Type :

Praktijkbeschrijving


Korte beschrijving

Bij e-mail opvoedingsondersteuning krijgt een ouder of opvoedingsverantwoordelijke via e-mail een persoonlijk antwoord op zijn of haar opvoedingsvraag. Het antwoord is methodisch opgemaakt en omhelst meer dan info doorsturen eventueel in de vorm van een brochure.

Beschrijving

E-maildienstverlening is online één-op-ééncommunicatie tussen de vraagsteller en de beantwoorder, waarbij deze interactie niet gelijktijdig maar uitgesteld verloopt. E-maildienstverlening formuleert op een vraag  een persoonlijk antwoord op maat en is dus meer dan het doorsturen van een brochure of document dat ter info wordt opgevraagd.

E-maildienstverlening heeft eigen voordelen : het is o.a. tijd en plaatsloos, het verloopt anoniem en er zijn heel wat mogelijkheden voor kwaliteitscontrole omdat er geen onmiddellijk/directe interactie is zoals bij face-to-face- of telefonische dienstverlening.  Anderzijds is e-maildienstverlening ook kwetsbaar en zijn er nadelen zoals het vaak ontbreken van relevante (context)informatie, kansen op misinterpretatie, technische storingen, enzovoort.

E-maildienstverlening heeft vooral tot doel de vraagsteller kwaliteitsvolle informatie te bieden via het communicatiekanaal dat hij verkiest.. E-mail opvoedingsondersteuning wordt ook aangeboden als emotionele steun.

Doelgroep

E-maildienstverlening staat open voor alle ouders en opvoedingsverantwoordelijken die hun vraag via e-mail wensen te stellen.

Ontwikkeld door

Een uitgebreide beschrijving van email opvoedingsondersteuning, opgemaakt door de praktijkbeschrijvingskring onder leiding van de Artevelde Hogeschool vind je onderaan als bijlage. Je vindt er ook een handleiding voor e-mail dienstverlening terug.

Reageer op deze praktijkbeschrijving
Waar te verkrijgen?