E-mail opvoedingsondersteuning

Auteur :

Praktijkbeschrijvingskring o.l.v. Philippe Bocklandt (Update door Opvoedingslijn)

Jaar van publicatie :

2013 (update in 2020)

Type :

Praktijkbeschrijving


Korte beschrijving

E-maildienstverlening is online één-op-ééncommunicatie tussen de vraagsteller en de beantwoorder, waarbij deze interactie niet gelijktijdig maar uitgesteld verloopt. E-maildienstverlening formuleert op een vraag  een persoonlijk antwoord op maat en is dus meer dan het doorsturen van een brochure of document dat ter info wordt opgevraagd. E-maildienstverlening heeft eigen voordelen: het is o.a. tijd en plaatsloos, het verloopt anoniem en er zijn heel wat mogelijkheden voor kwaliteitscontrole omdat er geen onmiddellijk/directe interactie is zoals bij face-to-face- of telefonische dienstverlening. Anderzijds is e-maildienstverlening ook kwetsbaar en zijn er nadelen zoals het vaak ontbreken van relevante (context)informatie, kansen op misinterpretatie, technische storingen, enzovoort. E-maildienstverlening heeft vooral tot doel de vraagsteller kwaliteitsvolle informatie te bieden via het communicatiekanaal dat hij verkiest. E-mail opvoedingsondersteuning wordt ook aangeboden als emotionele steun.

Themapagina

Wil je meer weten hoe je kwaliteitsvolle niet-fysieke dienstverlening kan organiseren? Wat zijn de voordelen van online communiceren met ouders? Wat valkuilen zijn? De themapagina helpt professionals een goede afweging te maken over het inzetten van online communicatie. Dit vraagt maatwerk afgestemd op je doelgroep en een verruiming van jouw dienstverlening.

Praktijkbeschrijving

Bekijk of download hier de praktijkbeschrijving en de leidraad

pdf bestandPBS e-mail opvoedingsondersteuning.pdf (168 kB)

 

Leidraad e-maildienstverlening