Bereik en impact van het project Boekbaby's bij ouders

Auteur :

Centrum voor Taal en Onderwijs

Jaar van publicatie :

2014

Thema :

Ondersteuning

Type :

Document


Korte beschrijving:

De impact van het leesbevorderingsproject Boekbaby’s dat boeken binnenbrengt in jonge gezinnen en het (voor)leesplezier van ouders én kinderen stimuleert, is het grootst bij anderstalige en laaggeschoolde gezinnen. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Centrum voor Taal en Onderwijs in opdracht van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege en Stichting Lezen.

Boekbaby's (www.boekbabys.be) is een project van Stichting Lezen in samenwerking met de openbare bibliotheken en Kind en Gezin. Boekbaby's wil ouders en kleine kinderen laten genieten van boeken. Dat is goed voor de (taal)ontwikkeling van de kinderen, maar ook voor de band tussen ouder en kind en voor de leescultuur in het gezin. Het project startte in 2005, intussen zijn er 76 Boekbaby’s-gemeenten in Vlaanderen. In totaal bereikt Boekbaby’s 15.420 gezinnen.

Jonge ouders die in een Boekbaby’s-gemeente wonen, krijgen van Stichting Lezen een pakket met babyboeken en informatie wanneer hun kind zes maanden oud is. Dat gebeurt via Kind en Gezin tijdens een bezoek aan het consultatiebureau. Een tweede (peuter)pakket, gefinancierd door de deelnemende gemeenten, ligt klaar in de plaatselijke bibliotheek als de zoon of dochter 15 maanden oud wordt.

Tussen 1 september 2012 en 30 november 2013 onderzocht het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) op vraag van Vlaams Cultuurminister Joke Schauvliege en Stichting Lezen de impact van Boekbaby’s. Het onderzoek bij een representatief staal van 472 ouders, 176 vrijwilligers van de consultatiebureaus en 58 bibliotheekmedewerkers uit 20 Boekbaby’s-gemeenten wijst uit dat zowel de ouders, de bibliotheken als de consultatiebureaus overtuigd zijn van de waarde van het project, al worden de ouders nog niet op iedere plek even goed geïnformeerd over de bedoeling ervan.

Reageer op dit artikel