Aan de slag met emoties

Gevoelens spelen een belangrijke rol in ons leven. Kinderen die het signaal krijgen dat emoties nooit verkeerd zijn en dat ze deze mogen uiten, groeien op tot assertievere volwassenen met een goed zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Samen praten over emoties werkt ook verbindend.  Het zorgt voor een veilig nest waar kleine strubbelingen en tegenslagen uitgepraat kunnen worden.

Wat kan je doen?

Praten over emoties is niet altijd makkelijk. Een speelse aanpak kan helpen. Enkele voorbeelden:

  • Leg vijf cirkels op de grond: blij, boos, bang, bedroefd en een vraagteken. Maak kaartjes met een aantal situaties, zoals bijvoorbeeld ‘Je moet voor de klas een spreekbeurt houden. Hoe voel je je dan?’, of ‘Een vriendje lachte met je nieuwe jas’, of ‘Je slaapkamer is zo donker’, of ‘Je gaat op uitstap met je oma en opa’, enz. De kinderen springen naar het gevoel of gevoelens die voor hen bij die situatie past. Door hier dan over te praten, worden kinderen gestimuleerd om te ontdekken welke gevoelens ze kunnen hebben en leren ze rekening te houden met de gevoelens van anderen.

    Geïnspireerd op De coole kikker.

  • Hang een poster op waarop verschillende emoties staan afgebeeld. Laat kinderen aanduiden hoe ze zich voelen. Of boots samen de verschillende emoties na.
  • Ook tekenen kan een manier zijn om gevoelens in gesprek te brengen. Maak samen met de kinderen een tekening van iemand die boos is, of bang, of opgewekt. Of knip prenten of foto’s knippen uit tijdschriften. Je kan dan praten over waarom die mevrouw boos is, vertellen wanneer jij laatst boos was en vragen wanneer de kinderen wel eens boos zijn.
  • Maak een emoticon-dobbelsteen om de wereld van de emoties te ontdekken. Dobbel samen met de kinderen en laat vertellen wat hen kwaad, triest of uitbundig maakt.
  • In deze pdf bestandbrochure (496 kB) vind je tips over hoe je met kinderen en jongeren over gevoelens kan praten.

Met een beetje aanpassingen, kan je deze werkvormen ook gebruiken om met ouders in gesprek te gaan over emoties. Het kan bijvoorbeeld boeiend zijn om te verkennen hoe het uiten van gevoelens cultureel bepaald is. Heel expressief zoals in Zuidelijk Europa, of eerder instrumenteel zoals in Azië. In de ene cultuur vindt men het beter om je gevoelens gewoon te laten zien, in de andere cultuur vindt men het uiten van gevoelens onbeleefd.

Of waarom niet eens een lachsessie uitproberen? Ons lichaam maakt geen onderscheid tussen een gemaakte lach of een echte lach. Ze geven allebei positieve effecten, zowel lichamelijk als geestelijk. En zo doet lachen met ons lichaam het omgekeerde van wat stress er mee doet.

Interessante links

 

Week van de opvoeding 2017
Opvoeden is: afscheid aan de schoolpoort met een kus en een knuffel

Ouders kunnen hun liefde op 1001 manieren aan hun kinderen tonen. En het moment dat je je kinderen ophaalt of afzet op school is daar een mooi voorbeeld van. Daarom bedacht SOS Kinderdorpen de SOS Kus- en knuffelzone, waar ouders hun kinderen elke schooldag nog eens goed vast kunnen pakken voor ze hen aan de goede zorg van de leerkracht overlaten. Een traantje om het afscheid, elkaar oprecht een fijne dag toewensen, een laatste hart onder de riem vlak voor een toets: de SOS kus- en knuffelzone maakt er letterlijk plaats voor!